Szukają szybkiego sposobu na obiad, często sięgamy po mrożonki. Są one wygodne, szybkie, tanie i proste w przyrządzeniu. Do popularnych mrożonek zalicza się m.in. paluszki rybne. Kupić je można w każdym supermarkecie, a nawet sklepie osiedlowym. Wiele osób uważa, że paluszki rybne są idealnym rozwiązaniem obiadowym. Smaczne i zawierające ryby, pozwalają dostarczyć do organizmu potrzebne składniki odżywcze i minerały. Jak się jednak okazuje, paluszki rybne ze zdrowymi rybami nie mają wiele wspólnego. Zobacz, co tak naprawdę się w nich kryje.

Nie od dziś wiadomo, że ryby są źródłem cennych dla organizmu witamin i minerałów. Zawierają m.in. bardzo ważne kwasy omega, które pozytywnie wpływają na działanie całego organizmu. Nie zawsze jednak wiem, jak przygotować świeże ryby lub też od ich zakupu odstrasza wysoka cena. Rodzice małych dzieci narzekają też, że maluchy nie przepadają za rybami. Świeże i zdrowe ryby próbujemy więc zastąpić w diecie innymi produktami, które wydaje nam się, że są tak samo pożywne. Często zamiast ryby wybieramy paluszki rybne. Smażone, obtoczone w złocistej panierce smakują tak samo dobrze, jak wyglądają. Lubią je i dzieci i rodzice. Jak jednak się okazuje ich skład nie jest zdrowy dla ludzkiego organizmu.

Skład paluszków rybnych

W sklepach dostać można dwa rodzaje paluszków rybnych. Pierwsze są te z ciętych bloków kawałków ryb i otoczone panierką, drugie to te zawierające zmieloną rybę z dodatkami. Zdrowsze są te pierwsze. O tym, z jakiej ryby zostały wykonane paluszki, informuje opakowanie. Jeśli nie jest na nim napisane, że paluszki zostały wyprodukowane z białej ryby, to najprawdopodobniej zawierają tę mieloną, w której oprócz ryby znajdują się też ości, skóra, bułka tarta i inne wzmacniacze smaku.

W dobrej jakości paluszkach rybnych ryba powinna stanowić aż 60% składu. Niestety takie produkty rzadko trafiają do koszyka. Najczęściej sięgamy po paluszki rybne, w których zawartość ryby to ok. 30-36%, resztę stanowią składniki szkodliwe. Wśród takich można znaleźć cukier, substancje spulchniające, aromaty, stabilizatory i regulatory kwasowości itp. Wszystkie te produkty wchodzą w skład panierki i zwiększają wagę zakupionego produktu. Analizując skład paluszków rybnych, nie można wiec uznać, że są one zdrowe dla kogokolwiek. Pamiętaj, że duże nagromadzenie sztucznych składników sprawia, że organizm nie tylko na nie źle zareaguje, ale będzie miał problemy ze wchłanianiem się żelaza, magnezu czy wapnia.

Paluszki rybne a witaminy

Kolejnym mitem dotyczącym paluszków rybnych jest ten mówiący, że zawierają one te same witaminy i składniki odżywcze co świeże ryby. Niestety tak nie jest. Ilość witaminy D, która znajduje się w paluszkach rybnych, jest niewielka, tak samo, jak kwasów tłuszczowych omega 3. Dodatkowo zmielone i poddane obróbce termicznej mięso dużo traci na wartości, a zyskuje niepotrzebne kalorie.

Paluszki rybne – wartość kaloryczna

Na paluszki rybne powinny też uważać osoby będące na diecie odchudzającej. Wbrew pozorom są to produkty niezwykle kaloryczne. W 100 gramach paluszków znajduje się ok. 200 kalorii, z czego większość stanowi panierka. Dodatków smażąc paluszki rybne na głębokim tłuszczu, ponosimy ich kaloryczność. Stąd też zrzucając zbędne kilogramy, należy unikać tego typu produktów w swoim codziennym jadłospisie.

Co zamiast paluszków rybnych?

O wiele lepiej,  zamiast po paluszki rybne sięgnąć po tradycyjną rybę. Pstrąg, sum, łosoś czy śledzie to idealny wybór dla dzieci i dorosłych. Dostarczają one do organizmu zarówno witaminy D, jak i kwasów omega 3.

Osoby, które jednak nie chcą zrezygnować z paluszków rybnych, powinny w sklepach szukać tych dobrej jakości. Wzrost świadomości konsumenckiej oraz duża konkurencja sprawiła, że producenci mrożonek coraz częściej stawiają na produkty dobrej jakości. W sklepach bez problemu można więc odnaleźć paluszki rybne, których skład to ponad 60% ryby. Są one oczywiście droższe od tych z rybą mieloną, ale i zdrowsze. Rozwiązaniem jest też przygotowanie paluszków rybnych domowej roboty. W ten sposób zdrowe ryby można przemycić do jadłospisu małych niejadków.

Przepis na domowe paluszki rybne

Chcą mieć pewność, że serwowane paluszki rybne będą zdrowe i pożywne, najlepiej jest je zrobić samemu. Przepis jest bardzo prosty i wykonać go może każdy. Aby zrobić paluszki rybne domowym sposobem, wystarczy pokroić fileta z ryby w paski, posolić i przyprawić pieprzem. Następnie paluszki obtacza się w mące, jajku, bułce i smaży na oleju. Domowe paluszki rybne najlepiej przyrządzić z dorsza lub morszczuka. Recepturę można modyfikować, np. zastępując bułkę startymi płatkami kukurydzianymi.

Przekonanie, że mrożone i gotowe paluszki rybne zastąpią rybę, jest błędne. Jeśli tego typu produkty często goszczą w twoim jadłospisie, a takie podajesz je dzieciom, czym prędzej sprawdź ich skład. Może się okazać, że pociechom oraz sobie serwujesz parówki rybne pod przykrywka zdrowego żywienia. Jeśli tak jest zrezygnuj z mrożonych paluszków rybnych na rzecz tradycyjnych ryb lub paluszki zrób sama domowym sposobem, zgodnie z podanym przez nas przepisem. Od czasu do czasu na stole możesz postawić te kupne, ale wtedy zwróć uwagę, z jakiej ryby są one zrobione i czy faktycznie mają one w sobie, chociaż niewielkie ilości ryby.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here