O tym, że śniadanie jest podstawowym posiłkiem dnia, wie już niemal każdy. Wiele osób jednak zapomniał o drugim śniadaniu. Uważamy go za zbędny posiłek, na który trudno wygospodarować czas. Okazuje się jednak, że drugie śniadanie jest tak samo ważne, jak to pierwsze. Należy zatroszczyć się nie tylko o to, co się na nie je, ale ile i kiedy. Zobacz, dlaczego warto inwestować w drugie śniadanie.

Drożdżówka, kawa, batoniki, chipsy czy pączek przykłady najczęściej jedzonych drugich śniadań. Często tez całkowicie rezygnujemy z tego posiłku i zdobimy sobie długą przerwę od jedzenia. Okazuje się, jednak, że traktowanie drugiego śniadania po macoszemu jest dużym błędem żywieniowym.

Dlaczego warto jeść drugie śniadanie?

Po drugie śniadanie warto sięgać przede wszystkim, dlatego że jesteśmy głodni. Pomiędzy śniadaniem a obiadem jest długa przerwa, która jest źle tolerowana przez nasz organizm. Zaczyna się on domagać nowej porcji energii 3-4 godziny po tym, jak zjedliśmy pierwsze śniadanie. Wynika to z tego, że po tym czasie poziom glukozy we krwi spada. W efekcie jesteśmy zmęczeni, mamy trudności z koncentracją i uwagą, bardziej poddani na stres i rozdrażnienie. Dietetycy przekonują, że drugie śniadanie ma pomóc w utrzymaniu stałego poziomu cukru we krwi oraz przyczynić się do naszego dobrego nastroju.

5 powodów, aby jeść drugie śniadanie

  • Drugie śniadanie dodaje energii
  • Posiłek zapewnia organizmowi energii do działania na 3-4 godziny, dlatego pierwsze śniadanie nie gwarantuje, że bez uczucia głodu dotrwamy do obiadu; stąd też celem drugiego śniadania jest uzupełnienie energii i dodanie sił; dzięki niemu pozostaje się aktywnymi do popołudnia;
  • Wspomaga odchudzanie
  • Drugie śniadanie pomoże ograniczyć podjadanie między posiłkami i sięganie po niezdrowe przegryzki; dzięki temu proces odchudzania będzie przebiegał efektywniej; dietetycy podkreślają, że drugie śniadanie ogranicza napady niepohamowanego głodu w godzinach przedpołudniowych;
  • Zapewni dobre samopoczucie
  • Brak drugiego śniadania może wywołać nagłe kurczenie się i rozkurczanie naczyń krwionośnych, co skutkuje silnymi bólami głowy; do pojawiania się tej dolegliwości przyczynia się również nagły spadek cukru we krwi; oprócz bólów głowy pojawić może się zdenerwowanie, zniechęcenie i roztargnienie;
  • Wspomaga koncentrację i myślenie
  • Drugie śniadanie ważne jest bez względu na to, czy pracuje się fizycznie czy umysłowo; brak energii powoduje, że czujemy się ospali, gorzej reagujemy na stres, koncentrujemy się i myślimy;
  • Uzupełnia składniki odżywcze
  • Drugie śniadanie pozwala uzupełnić witaminy i pierwiastki oraz inne ważne składniki odżywcze dla organizmu.

Drożdżówka czy pączek – co jeść na drugie śniadanie

Jeśli już jemy drugie śniadanie, to bardzo często wybieramy na nie nisko odżywcze i kaloryczne produkty. Większość osób na drugie śniadanie je drożdżówki, pączki, słodki napój czy czekoladę. To duży błąd! Takie produkty nie tylko nie odżywają organizmu, ale i powodują odkładanie się tkanki tłuszczowej, a to już pierwszy krok do otyłości. Zaleca się więc, aby drugie śniadanie dokładnie zaplanować. Można je przygotować w domu, stawiając na pożywne i zdrowe przekąski. Jakie produkty sprawdzają się na drugie śniadanie?

  • Kanapki z pieczywa razowego np. z białym serem twarogowym zmieszanym z nasionami słonecznika z sałatą i rzodkiewką lub plastrami pieczonego buraka.
  • Jogurt naturalny z owocami świeżymi lub suszonymi z dodatkiem otrąb owsianych.
  • Omlet z warzywami na zimno.
  • Kasza jaglana gotowana na mleku z dodatkiem owoców i orzechów nerkowca.
  • Kasza jaglana lub owsiana gotowana na wodzie, przyprawiona na ostro z suszonymi pomidorami, orzechami włoskimi i kawałkami np. kurczaka.
  • Owsianka z rozgniecionym bananem i dodatkiem wiórków kokosowych i maku lub gorzkiego kakao.

Na drugie śniadanie można też spożywać koktajle, sałatki i zupy. Spożywane produkty najlepiej popić znaczną ilością płynów. Tu najlepiej sprawdzi się zwykła woda mineralna, niskosłodzona herbata lub sok owocowy. Unikać należy smakowych wód, nektarów i słodkich, gazowanych napojów.

Kiedy jeść drugie śniadanie?

Drugie śniadanie jest posiłkiem pomiędzy śniadaniem a obiadem. Przyjmuje się, że należy go zjeść nie wcześniej niż 3 godziny po pierwszym śniadaniu, czyli w okolicach 10-12. Takie rozłożenie posiłków zakłada, że obiad będzie się jadło nie wcześniej niż o godzinie 15-16.00

Drugie śniadanie powinno być obowiązkowym posiłkiem w ciągu dnia. Jeść go powinny zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe. Trzeba jednak pamiętać, że drugie śniadanie powinno być pożywne i zdrowe. Sięganie po wysokokaloryczne przegryzki np. słodycze nie przyniesie nam nic dobrego, a jedynie może powodować przyrost masy ciała.  Pomysłów na zdrowe drugie śniadanie jest bardzo dużo – od zwykłych kanapek, przez wymyślne sałatki, aż do zdrowych koktajli. Drugie śniadanie warto przygotować samodzielnie w domu i zabrać od pracy, szkoły czy na uczelnie. Jego przygotowanie nie zajmuje dużo czasu. Jeśli o jego zjedzeniu nie pamiętasz, to ustaw sobie alarm w telefonie o określonej godzinie. Dzięki temu nie ominiesz tego ważnego posiłku.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here