Wysoka skuteczność diety kopenhaskiej sprawia, że sięga po nią coraz więcej osób. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona niezwykle rygorystyczna, dlatego też nie jest zalecana wszystkim osobom chcącym zgubić zbędne kilogramy. Dieta kopenhaska polega na stosowaniu z góry ustalonego jadłospisu przez dokładnie 13 dni. Nie dopuszcza ona żadnych odstęp od reguł i menu, a złamanie jej zasad może skończyć się niepowodzeniem. Dieta kopenhaska obejmuje spożywanie od 500 do maksymalnie 800 kalorii dziennie, przez co uczucie głodu jest bardzo dotkliwe. Jak jednak wskazują osoby, które ją zastosowały, spadek wagi jest znaczący. Zobacz, na czym dokładnie polega dieta kopenhaska.

Dieta kopenhaska, duńska, trzydziestodniowa, czyli skuteczny sposób na odchudzanie

Dieta kopenhaska inaczej nazywana duńską lub trzynastodniową to dieta odchudzająca. Została opracowana w Danii w klinice Mayo lub w Szpitalu Rządowym w Kopenhadze. Do dziś żadna z tych instytucji nie przyznaje się do autorstwa diety odchudzające.

Dieta kopenhaska jest niezwykle restrykcyjna i trudna do przeprowadzenia. Chociaż trwa tylko 13 dni, to wymaga wiele wyrzeczeń. Jak jednak podają  osoby, które ją przeszły pozwala skutecznie zrzucić zbędne kilogramy i to w niecałe 2 tygodnie. Redukcja tkanki tłuszczowej jest imponująca, bo wynosi od 7 do 20 kilogramów.

Dieta kopenhaska – rygor, rygor i jeszcze raz rygor

Dieta duńska opiera się na sztywnych zasadach. Jej menu jest z góry ustalone. Obejmuje spożywanie posiłków nisko węglowodanowych i niskokalorycznych. Do zasad diety kopenhaskiej należy ściśle się stosować. W przypadku, gdy złamie się jedną regułę lub od niej odstąpić, chociaż na jeden dzień, dietę nadzy przerwać i zacząć stosować od początku. Trzeba jednak pamiętać, że dla własnego zdrowia nie można ponawiać diety kopenhaskie wcześniej niż  po upływie 3 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej tury, a zakończoną dietę można powtórzyć dopiero po 2 latach.

Kto może stosować dietę kopenhaską?

Dietę trzynastodniową mogą stosować osoby zdrowe, które swoją decyzję skonsultowały z lekarzem. Ze względu na silne obostrzenia oraz znaczne ograniczenie spożywanych kalorii nie powinny jej stosować osoby, które mają intensywną pracę np. fizyczną. Stosowania tej diety odchudzającej nie poleca się również nastolatkom i osobom starszym – będzie ona dla nich zbyt wymagająca. Przeciwwskazaniem do diety kopenhaskiej jest także aktywne uprawianie sportu, ciąża, karmienie piersią, choroby serca i nerek, nadciśnienie, cukrzyca oraz niedocukrzycą.

Jakie są zalety diety trzynastodniowej?

Mimo swojej restrykcyjnej formy dieta kopenhaska znajduje sporo zwolenniczek. Wynika to przede wszystkim z jej niezaprzeczalnych zalet. Do tych zalicza się krótki czas trwania oraz szybki spadek wagi. Dieta trzynastodniowa nie wymaga również wymyślania samodzielnie jadłospisu oraz pozwala oduczyć się podjadania pomiędzy posiłkami. Ma ona jednak i znaczące wady. Wśród tych najważniejszych wymienia się spadek energii, nudności, zawroty głowy wymioty, gorsze samopoczucie, zwiększone ryzyko wystąpienia efektu jo-jo, brak zbilansowania i zindywidualizowania.

Dieta kopenhaska – efekty

Należy zaznaczyć, że chociaż dieta kopenhaska powoduje znaczny spadek wagi, to nie jest zaliczana do form zdrowego odchudzania. Ta metoda zrzucenia zbędnych kilogramów nie jest polecana przez lekarzy i dietetyków. Wynika to z tego, że po jej zakończeniu organizm jest znacznie osłabiony. Brakuje mu podstawowych składników i minerałów takich jak błonnik czy węglowodany złożone. Przejawia się to m.in. zbyt małą ilością cukru we krwi, małą ilością witamin i minerałów, problemami z cerą, wypadaniem włosów czy matowieniem paznokci.

Dieta kopenhaska – jadłospis

Dieta kopenhaska opiera się na spożywaniu ściśle określonych posiłków. Dostarczają one od 500 do 800 kalorii dziennie. Jadłospis diety kopenhaskiej to głównie chude mięso drobiowe, ryby, jajka, warzywa i owoce. W czasie 13 dni diety nie można pić alkoholu oraz jeść słodyczy. Zabronione jest również podjadanie między posiłkami. Tych natomiast dziennie spoza się 3: śniadanie, obiad i kolacje, przy czym ta ostatnia nie jest jedzona w 7 dniu diety.  Sam jadłospis diety kopenhaskiej jest niezwykle ubogi i monotonny.

Dieta kopenhaska – szczegółowy jadłospis

DZIEŃ 1, 8

Śniadanie: 1 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru

Obiad: 2 jajka na twardo, 1/2 paczki (szklanka) gotowanego szpinaku lub brokułu, 1 pomidor.

Kolacja: 1 duży befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

DZIEŃ 2, 9

Śniadanie: 1 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru

Obiad: 1 duży befsztyk wołowy (200 g), 1/3 główki sałaty (lub 5 liści) z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny, 1 surowy owoc (jabłko, ananas lub grejpfrut)

Kolacja: 1 gruby (100 g) plaster (albo 5 chudszych) szynki (np. drobiowej), 2/3 szklanki (niecała jedna szklanka!) jogurtu naturalnego

DZIEŃ 3, 10

Śniadanie: 1 kubek kawy, 1 kostka cukru, 1 mała kromka pieczywa (grzanka)

Obiad: 1/2 paczki (szklanka) gotowanego szpinaku, 1 pomidor, 1 surowy mały owoc

Kolacja: 2 jajka na twardo, 1 gruby (100 g) plaster szynki (lub 5 chudszych), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

DZIEŃ 4, 11

Śniadanie: 1 kubek kawy, 1 kostka cukru

Obiad: 1 jajko na twardo, 1 duża marchewka, małe opakowanie serka wiejskiego lub twarożku naturalnego (100–150 g)

Kolacja: 1/2 szklanki kompotu z owoców (ugotowanego bez cukru, owoce można zjeść), 2/3 szklanki (niecała jedna szklanka) jogurtu naturalnego

DZIEŃ 5, 12 (Dni bez kawy)

Śniadanie: 1 duża starta marchewka z sokiem z cytryny

Obiad: 1 duża (300 g) chuda gotowana ryba (pstrąg, dorsz lub sola) z sokiem z cytryny. Rybę można także usmażyć bez tłuszczu.

Kolacja: 1 duży befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty, 1/2 paczki (6–8 główek) gotowanych brokułów

DZIEŃ 6, 13

Śniadanie: 1 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru, 1 mała kromka pieczywa (grzanka)

Obiad: 1 duszona pierś kurczaka bez skóry, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

Kolacja: 2 jajka na twardo, 1 duża starta marchewka

DZIEŃ 7

Śniadanie: 1 kubek herbaty (najlepiej zielonej) bez cukru

Obiad: 1 pierś (150 g) kurczaka – duszona, grillowana lub z piekarnika, 1 świeży owoc

Kolacja: NIC

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here