Odchudzanie wymaga od nas wielu wyrzeczeń. Aby skutecznie i szybko zrzucić zbędne kilogramy konieczne jest wyeliminowanie z codziennego jadłospisu wielu produktów. Oprócz tych podstawowych jak słodycze czy napoje gazowane  musimy też pozbyć się węglowodanów oraz tłuszczów, które powodują głód, pragnienie oraz przyczyniają się do uczucia zmęczenia. W kategorii tych produktów mieszczą się m.in. dodatki do chleba takie jak smarowidła. Trzeba jednak pamiętać, że na diecie odchudzającej można stosować smarowidła. Ważne jest jednak, aby były one naturalnymi tłuszczami. Czym więc smarować chleb na diecie?

Pieczywo w diecie odchudzającej

Jednym z mitów odchudzania jest przekonania, że z codziennego jadłospisu należy wyeliminować pieczywo. Dietetycy podkreślają, że pieczywo jest składnikiem i to  ważnym każdej diety, również tej, która ma pomóc zrzucić zbędne kilogram. Chleb i jego pochodne zawieja wiele cennych i zdrowych składników, do których przede wszystkim zalicza się węglowodany złożone, błonnik pokarmowy oraz składniki mineralne. Przyczyna złej sławy chleba w procesie odchudzania nie jest o sam, a dodatki od niego. Zazwyczaj są one tłuste i to one powodują, że zrzucanie zbędnych kilogramów jest trudniejsze. Stąd też na diecie odchudzającej warto zrezygnować z tłustych serów, wędlin czy soków do kanapek i zastąpić je chudą szynką, nabiła oraz warzywami. Pytanie jednak czym smarować chleb – masłem, margaryną, masmixem, olejami roślinnymi? Możliwości jest dużo.

Masło czy margaryna – co wybrać będąc na diecie odchudzającej?

Między zwolennikami masła i margaryny spór toczy się od bardzo dawna. Jedni przekonują drugich o wyższości ich ulubionego produktu. Jednoznacznej odpowiedzi czy masło, czy margaryna na diecie odchudzającej jest lepsze, nie ma. Każdy powinien sam zdecydować, co wybiera, wcześniej zapoznając się z właściwościami obydwóch produktów. Jedno jest jednak pewnie nie należy zupełnie zrezygnować ze smarowania pieczywa tłuszczem.

Masło w diecie odchudzającej

Masło jest skondensowanym tłuszczem zwierzęcym, której wytwarza się z krowiego mleka. W procesie obróbki tłuszcz ten zachowuje cenne dla organizmu witaminy A, D i E. Ich ilość zależna jest od pory roku. Zaletą masła w diecie odchudzającej jest to, że nie zawiera żadnych substancji dodatkowych, jest naturalne i lekkie. Masło zalicza się do produktów lekkostrawnych. Można stosować je zarówno jako smarowidło do chleba, jak i do smażenia na parze. Jego wadą jest jednak to, że zawiera dużo cholesterolu.

Margaryna w diecie odchudzającej

Margaryna powstaje z utwardzonych olejów roślinnych i dostarcza do organizmu nienasyconych tłuszczy. Nie zawiera cholesterolu, a niektóre margaryny mogą go nawet obniżać. Dodatkowo to smarowidło do chleba wzbogacone jest o witaminy A, B, D, i E, kwas omega i kwas foliowy. Trzeba jednak pamiętać, że w procesie powstawania margaryny mogą powstawać szkodliwe dla zdrowia izomery trans. Wybierając do smarowania chleba na diecie margarynę najlepiej wybierać te miękkie, ponieważ są zdrowsze i dostarczają niedużych ilości izomerów trans.

Masło czy margaryna – zdrowy kompromis

Kompromisem w walce masła z margaryną jest masmiks. Jest to mieszanka masła i oleju roślinnego. W składzie masmiksu jest mniej tłuszczów nasyconych, a więcej tych nienasyconych. Zachowuje on smak masła, jednak ma o wiele mniej cholesterolu. W masmiksie jednak podobnie jak w margarynie miga występować izomery trans.

Czym smarować chleb na diecie odchudzającej?

Do smarowania pieczywa na diecie odchudzającej można wykorzystywać nie tylko masło i margarynę. Wielu dietetyków zaleca jako smarowidło oliwę z oliwek lub stosowanie olejów roślinnych. Trzeba jednak pamiętać, że decydując się na takie rozwiązanie, koniecznie trzeba postawić na jakość zakupionej oliwy lub oleju. Powinna być ona wysoka. Najlepiej wybierać naturalną oliwę z oliwek, ekstra virgon lub tłoczoną na zimno. Smarowanie chleba oliwą z oliwek ma wiele zalet. Takie pożywienie dostarcza do organizmu węglowodany oraz witaminy B1, B2, B6 oraz B9, żelazo magnez, cynk oraz postas. W oliwie znajdują się także kwasy tłuszczowe jednonienasycone oraz wielonienasycone, które pomagają uniknąć złego cholesterolu. Kolejną ważną zaletą stosowania takiego smarowidła jest dostarczenie do organizmu witaminy E oraz polifenoli.

Czym smarować pieczywo na diecie?

Smarowidła do pieczywa, które można stosować na diecie, jest sporo. Każdy znajdzie to, co lubi. Przed zakupem jakiekolwiek z nich, trzeba jednak dokładnie przeczytać etykietę. Będzie ona zawierała szczegółowe informacje na temat zawartości tłuszczów nasyconych i nienasyconych, a także tych mlecznych i rolnych. Trzeba pamiętać, że prawdziwe masło składa się z minimum 82% z tłuszczów mlecznych. Takie samo stężenie tłuszczów roślinnych powinno być w wysoko gatunkowej margarynie. Ważne jest również zapach, kolor i konsystencja produktów do smarowania pieczywa.

Przechodząc na dietę odchudzającą, wcale nie trzeba eliminować z jadłospisu wszystkich produktów. Cześć z nich można zachować, stawiają na ich zdrowe odpowiedniki. Warto o tym pamiętać i nie bać się, że zrzucając kilogramy, będziemy musiały żyć o chlebie i wodzie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here