Nabiał to ważny element zdrowej i pełnowartościowej diety. Spożywać można go pod wieloma postaciami. Najczęściej nabiał jemy w postaci mleka i przetworów mlecznych. W ostatnich latach popularnym sposobem na uzupełnianie wapnia w diecie jest jedzenie serka wiejskiego. Produkt ten jest dostępny w Polsce od początku lat 90. XX wieku. Dziś dostępny jest w kilku wersjach: klasycznej, light, z różnymi dodatkami. Na dużą popularność serka wiejskiego wpłynęła dieta Dukana, czyli odchudzający plan żywieniowy. Jednak po fali popularności, jaką przeszedł, dziś serek wiejski znajduje się pod lupą dietetyków. Czy serek wiejski jest zdrowy i wartościowy?

Serek wiejski to popularny produkt, który polecany jest osobom odchudzającym. Szczególnie chętnie sięgają po niego osoby przebywające na diecie Dukana. W ramach tej terapii odchudzającej zalecane jest jedzenie jednego opakowania serka dziennie. Okazuje się jednak, że spożywanie serka wiejskiego wcale nie musi być zdrowe dla naszego organizmu.

Czym jest serek wiejski?

Serek wiejski to posiłki odpowiednik amerykańskiego cottage cheese, czyli sera twarogowego, niedojrzewającego. Produkowany jest z mleka krowiego. Poznać można go po ziarnistej konsystencji i naturalnym smaku.

Czy serek wiejski jest zdrowy?

Na pytanie, czy serek wiejski jest zdrowy, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, po jaki produkt sięgamy. Im jest on mniej przetworzony, tym lepiej. Trzeba jednak pamiętać, że dziś ciężko uniknąć żywności, w której brakuje konserwantów czy innych ulepszaczy.  Jeśli jednak ich lista jest krótka, to nie mówimy one bardzo nam szkodzić. Większość dostępnych na rynku serków wiejskich nie jest wysoko przetworzona. Ich podstawowym składem jest towarów ziarnisty, śmietanka oraz sól. Oznacza to, że serki wiejskie można zaliczyć do produktów niskoprzetworzonych, niewpływających negatywnie na zdrowie.

Wartości odżywcze serka wiejskiego

Jednym z częstych zarzutów wysuwanych w stronę serka wiejskiego jest to, że nie zawiera on wartościowych składników odżywczych. Okazuje się, że nie jest tak do końca. W serku wiejskim znajdziemy spore ilości białka. Zgodnie z większością składów tego produktu w 100 g znajduje się go od 10-11g. Zjadając całe opakowanie, zazwyczaj więc dostarczamy do organizmu 20g białka. Nie jest to oczywiście bardzo dużo, ale przeczy teorii, że serek wiejski jest bezwartościowy.

Inne składniki odżywcze zawarte w serku wiejskim to witaminy z grupy B, przede wszystkim B1, B2 i B12. Ważnym składnikiem serka jest także wapń.

Jeśli mówimy o składnikach serka wiejskiego, nie można pominąć i tych niekorzystnych dla naszego zdrowia. Mowa to przede wszystkim o soli. W serku jest jej dość sporo. Jeden kubeczek to jeden gram soli, a to dużo, ponieważ zgodnie z zaleceniami nie powinno się jeść więcej niż 5 g dziennie.

Serek wiejski w wersji light

W sklepach możemy znaleźć serki wiejskie różnych marek. Dostępne są ich klasyczne wersje oraz serki wiejskie light lub odtłuszczone. Serek wiejski w wersji odtłuszczonej/light zawiera ok. 40% mniej tłuszczu niż klasyczny produkt. Może się więc wydawać, że jest to produkt wysoce odchudzający. Jednak warto wiedzieć, że zdrowe tłuszcze w serku wiejskim nie są niczym złym. Ułatwiają one wchłanianie się witamin obecnych w produkcie (witaminy A, D, E i K), które są rozpuszczalne w tłuszczach.

Serek wiejski – jeść czy nie jeść? Opinie dietetyków

Większość dietetyków uważa serek wiejski za produkt zdrowy. Trzeba jednak pamiętać, że należy jeść go w ograniczonych ilościach. Nie powinien on być jedynym źródłem białka i wapnia. Nie można go też spożywać po terminie przydatności. Pamiętajmy, że zdrowa dieta to ta zróżnicowana i urozmaicona, która obejmuje produkty ze wszystkich szczebli piramidy żywienia. Nie opieraj więc swoje diety tylko na serku wiejskim.

Jak jeść serek wiejski? Pomysły na cottage cheese

Zaleca się, aby po serek wiejski sięgać nie częściej niż dwa razy w tygodniu. Można zjeść wtedy cały jego kubeczek. Dobrze jest też pamiętać, że serek wiejski zawsze można zastąpić bardziej naturalnym białym twarogiem.

Pamiętaj też, żeby unikać serków wiejskich z dodatkami np. w postaci musów owocowych i innych ulepszaczy smaku. O wiele zdrowiej jest wybierać naturalny serek wiejski, do którego samodzielnie dodaje się łyżeczkę niskosłodzonego dżemu czy miodu.

Serek wiejski jest produktem, który możesz jeść na śniadanie, drugie śniadanie czy kolacje. Do wiejskiego serka pasują warzywa np. ogórek, pomidor czy szczypiorek. Możesz go także łączyć z owocami świeżymi i suszonymi, orzechami. W Internecie znajdziesz też przepisy na pasty rybne czy jajecznicę z dodatkiem serka wiejskiego i warzyw. Co ciekawe, serek wiejski może stanowić element dań obiadowych. Idealnie sprawdza się jako wytrawny farsz do warzyw, również tych grillowanych. Odcedzony można nakładać na grillowane plastry cukinii czy bakłażana i dla smaku doprawić ziołami prowansalskimi. Serek wiejski pasuje także do papryki czy pieczonych ziemniaków. Jak więc widać serek wiejski sprawdzi się i w wersji na słodko, i na słono.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here